Sponsored

Monday, June 28, 2010

put yourself in someone's CROCS.

we never get what we want,
we never want what we get,
we never have what we like,
we never like what we have.
and still we live & love.
that’s life..

"awat dia sedih sangat. huh, bukan ade pape pun. setakat gagal exam final je, bukannya sampai takleh sambung study pun. aku yang gagal berjuta kali ni tak kesah pun"

"awak tak tau situasi dia. cuba awak letak diri awak dalam kasut dia, bayangkan awak berada di tempat dia. mesti awak faham kenapa dia buat macam tu. saya jamin 99.9%"

"ahh, malas la. biarlah kat dia, bukan masalah aku pun"

comel tak? HAHA

susahkan nak letak diri kita dalam kasut orang? maksudnya, letakkan diri kita di posisi orang lain dan fahami apa perasannya ketika itu. atau senang cite, kita empathy kat dia. bukan sympathy ye! oh, tak faham empathy tu ape? bak kata denz, empathy tu lebih kurang sama dengan sympathy. tapi, empathy ni kita ada action berbanding sympathy yang hanya tahu sympathy je tapi, ape pun tak buat.
always put yourself in others' shoes.
if you feel that it hurts you,
it probably hurts the other person, too.
klik untuk tengok lebih jelas :)

nota : kasut bowling aku saiz 4.

-

11 comments:

rizputra7 said...

saiz 4?..kecik jer hehe

balqis said...

@rizputra7
kasut boling kecik kot :P

GuGu said...

ske post ni...:DD
sweet jek gmbe ksut tu..heee~

Jimmy said...

haha.. saiz xpenting.. janji pandai maen.. :P

balqis said...

@GuGu
kasut tu entah sape punya. main snap je masa pgi jalan haritu :P

@Jimmy
pandai ke? HAHA X)

Luth Textile said...

terbayang mak boya dgn anak boya. hahaha

SheY PuLL said...

wah 4? kecik nyew...
sesetgh tempat mst xde saiz 2..:)

Mama Yuki said...

alahaiiii..comelnya kasut kecik 2...=)

balqis said...

@Luth Textile
ayahnye mana? :P

@Shey Pull
mungkin dah 5 kot sekarang :)

@Mama Yuki
yup, sangatt!

Blog Juga said...

bila saya "empathy" kepada mereka dan saya merasa seolah-olah saya adalah dia,
saya pun faham... tapi
keputusan yang saya akan ambil mungkin masih tidak sama dengan keputusan yang dia
buat kerana keputusan saya berdasarkan pengalaman saya yang lepas
dan keputusan dia pula berdasarkan pengalam dia yang lepas.

jika tidak kerana "sympathy" mungkin saya akan kerjakan dia cukup-cukup kerana
melakukan begitu yang tidak sama dengan apa yang akan saya lakukan jika dalam
keadaan begitu.

contoh:
saya biasa tahan kesakitan kerana biasa disakiti, walau bagaimanapun saya masih faham
erti sakit. manakala dia, dia jarang disakiti. bila disakiti sedikit sahaja, terus
menangis, merasa seolah-olah sakit itu maha dashatnya sehingga tidak mampu ditanggung.

jadi bila saya ingin berada dalam dirinya tanpa rasa simpati, saya akan tidak
apa-apa bila disakiti sedikit sahaja. sedikit sahaja sakitnya. ada kesakitan yang lebih
sakit dari itu.

jadi bagaimana?

L.Lawlett said...

kasut budak tu comel


+ berat mata memandang berat lagi bahu memikul